دل سوخته ای در فراق استاد

دو هزار ملک بخشد شه عشق هرزمانی ....من از و بجز جمالش طمعی دگر ندارم

دل سوخته ای در فراق استاد

دو هزار ملک بخشد شه عشق هرزمانی ....من از و بجز جمالش طمعی دگر ندارم

زندگی نامه حضرت آیت الله سید ابوالحسن مولانا


27جمادى الاول سال 1343 هجرى قمرى برابر با چهارشنبه سوم دى ماه سال 1303 هجرى شمسى، اولین بار بیت آیت‏الله حاج سیدعلى مولاناى تبریزى درنجف اشرف با قدوم کودکى متبرک شد که پدر نام وى را «سید ابوالحسن‏» نهاد .

نسبت‏خاندان مولانا به امام هفتم معصوم، حضرت موسى بن‏جفعر (ع) مى‏رسد . تحصیل درعلوم دینى و تفقه در خاندان مولانا تبریزى موروثى است .

سید ابوالحسن سه ساله مى‏شود که دوره درس پدرشان درحوزه علمیه نجف به اتمام مى‏رسد و به همراه والدین به تبریز، زاد بوم اجدادى مى‏برگردد .

مادر مکرمه سید ابوالحسن، فرزند حاج على‏اکبر جلال الف از تجار شناخته شده معروف و مذهبى تبریز بود .



این کودک دوره ابتدایى را درمدارس جدید مى‏گذارند . و بعد از آن سه سال را درحوزه علمیه دینى تبریز دروس مقدماتى درحوزه‏ها را نزد والد گرامى‏شان و برخى دیگر از استادان فرامى‏گیرد .

هجرت به قم

مهاجرت سید ابوالحسن جوان به حوزه علمیه قم که از اشتهار لازم برخوردار است در 19 سالگى اتفاق مى‏افتد که برابر است‏با روز ششم اسفند ماه سال 1321 (روز هفتم جمادى الاولى 1362) .

دوره اقامت‏حاج سید ابوالحسن مولانا درقم و اشتغال به تحصیلش در مدارس علمیه دارالشفا، فیضیه و حجتیه، 14سال استمرار مى‏یابد و ایشان موفق مى‏شوند از محضر علماى مبرز و طراز اول مانند آیات عظام حاج سید اسدالله مدنى، آقا شیخ موسى زنجانى، سیدمحمد باقر سلطانى طباطبایى، سیدمحمدرضا گلپایگانى، سید شهاب‏الدین مرعشى نجفى، آقا سیدحسین قاضى تبریزى، علامه طباطبایى وحضرت امام خمینى توشه علمى و اخلاقى برگیرند .

آیت الله سید ابوالحسن مولانا براى مدت 10سال در درس خارج فقه آیت‏الله العظمى بروجردى و در درس «صلاة مسافر» و کتاب «بیع‏» آیت‏الله العظمى حجت‏حاضر مى‏شوند و کلیه درس‏هاى این دو تن را به رشته تحریر در مى‏آورند . لذا اساس مبانى فقهى وى از تفکر این دو فقیه عالیقدر حوزه علمیه قم نشات مى‏گیرد .

آیت الله مولانا در مدت اقامتش در قم همواره مورد توجه و عنایت استادانش بوده‏اند .

اقامت درنجف اشرف

آیت‏الله سیدابوالحسن مولانا پس از شرکت فعال و مجدانه در دروس علماى قم، تصمیم مى‏گیرند عازم شهرنجف اشرف درعراق شده و درجوار بارگاه ملکوتى امیر مؤمنان على بن ابى‏طالب (ع)، رحل اقامت افکنند و از فیض الهى و بارقه روحانى صاحب آن بارگاه پیشواى متقیان دمادم سیراب شوند . این آرزوى مبارک به سال 1376 هجرى قمرى تحقق مى‏باید . گرچه مدت این بیتوته چندان دراز نیست اما درهمین مدت از درس فقه و اصول حضرت آیت‏الله العظمى حاج سید ابوالقاسم خویى و حاج شیخ حسین حلى استفاده مى‏کنند .

آیت الله پس از مراجعت‏به تبریز، و اقامت‏یکساله دراین شهر عازم تهران مى‏شوند اما حسب الامر والد محترمشان به تبریز بازمى‏گردند که منجر به اقامت دایم ایشان درتبریز مى‏گردد .

مشایخ اجازات

فهرست اجازاتى که علماى به نام دین به نام آیت‏الله مولانا صادر کرده‏اند از تنوع خاص برخوردار است که نشانگر مقام بلند علمى حضرت ایشان است که نام برخى از مشایخ والامقامشان آورده مى‏شود:

- آیت‏الله العظمى سیدشهاب‏الدین مرعشى نجفى

- آیت‏الله العظمى شیخ محمد صالح مازندرانى

- آیت‏الله امام سید عبدالحسین شرف‏الدین موسوى

- آیت‏الله حاج شیخ آقا بزرگ طهرانى

- آیت‏الله حاج میرزاعلى غروى علیارى

- آیت‏الله حاج شیخ نصرالله شبسترى

مرحوم مولانا در امور حسبیه، نیز از طرف آیات عظام سیدمحمدسعید حکیم، سیدابوالقاسم خویى، مرعشى نجفى و سیدمحمد وحیدى مجوز داشتند .

آیت‏الله مولانا بعدها خود براى گروهى اجازه و روایتى صادر کرده‏اند .

درتبریز

آیت‏الله سیدابوالحسن مولانا، در دوره اقامت‏خود درتبریز ازهرنظر، منبع خیر و برکت‏بوده‏اند . ایشان در این شهر ازجمله سطح رسائل، مکاسب شیخ انصارى، منظومه سبزوارى و اخلاق را براى طالبان علوم دینى تدریس مى‏کردند .

از ویژگى‏هاى شایان آن مرحوم آراسته بودنشان به اخلاق حمیده و رفتار کریمه با عموم بود . نوع سلوک مخلصانه و تواضع و آگاهى آیت‏الله سبب شده‏بود تا جوانان شهر با طیب خاطر به ایشان رجوع کنند و جناب مولانا را سنگ صبور خویش به حساب آورند . ارتباط و علقه مودت‏آمیز دو جانبه جوانان و آیت‏الله مولانا در روز تشییع جنازه ایشان به خوبى خود را نشان داد .

حجت‏الاسلام و المسلمین سیدعبدالله فاطمى‏نیا مى‏گوید: «غیر از مقام علمى، ایشان ربانى بودند یعنى عالم عامل و داراى مکارم بودند . بنده که مکرر خدمت ایشان مى‏رسیدم ایشان را بدون تبسم ندیده بودم . دائما تبسم داشتند با وجود کهولت‏سن همواره با جوانان بودند و با آنان، همانند یک جوان برخورد مى‏کردند . این حسن خلق از باطن شخص ایشان کاشفیت دارد .»

درهمین زمینه آیت‏الله کریمى جهرمى گفته‏اند: «از خصایص دیگر ایشان، اخلاق بود . از یک اخلاق فاضلانه و مکرمت‏هایى برخوردار بودند که نمونه اعلا بود و جوان‏ها معمولا به دنبال کسانى هستند که به سن و سال باشند . منتها ایشان با سن بالاى خود کارى کرده‏بود که جوان‏ها کاملا به سمت ایشان روى آورند و آیت‏الله مولانا ملجایى براى جوانان تبریز بود . تواضع و فروتنى ایشان در حد اعلا بود . آقاى مولانا یک عالم مردمى بود .»

گذشته از کمک مالى و رسیدگى به مستضعفین در امور عام‏المنفعه و ساخت و مرمت مساجد شهر نیز نقش درخور توجه داشتند . یکى از کارهاى ماندگار ایشان شرکت فعال در بنیانگذارى «بنیاد فرهنگى و خیریه نیمه‏شعبان مسجد آیت‏الله انگجى تبریزى‏» درسال 1367 است .

آیت‏الله مولانا، امام جماعت مسجد «استاد و شاگرد» تبریز بودند . این مسجد را امیرحسین چوپانى بنا نهاده و به نام سلیمان نواده هلاکوخان مغول معروف شده‏بود . این مسجد را «سلیمانیه‏» و «علائیه‏» نیز مى‏گویند . مسجد به مدت 40 سال تعطیل بود و ازسال 1380ه . ق که آیت‏الله مولانا در تبریز اقامت اختیار کرد، به همت و سعى ایشان تعمیر گردید .

بازماندگان

همسر مرحوم آیت‏الله مولانا، ازسادات حسنى و از خاندان «دستمالچى‏» است . حاصل زندگى ایشان (که عمرش دراز باد) با مرحوم مولانا، یک دختر و پنج پسربوده است . یکى از فرزندان پسر به نام «سیدحسین‏» در 24 سالگى، پنجم فروردین ماه سال 1361 درعملیات فتح‏المبین، جبهه شوش در مصاف با متجاوزان بعثى به درجه رفیع شهادت رسید .

نام دیگر فرزندان وى عبارتند ا ز: سید حسن، سید محسن، سید محمود (مسوول دفتر پدر تا هنگام رحلت آیت‏الله)، مهندس سیدجواد و سیده معصومه مولانا .

مرحوم آیت‏الله سیدابوالحسن دو برادر به نام‏هاى آیت‏الله حاج سید ابوالقاسم مولانا و حاج سید ابوالفضل مولانا دارند .

تالیفات آن مرحوم

از آیت‏الله سیدابوالحسن مولانا 32 عنوان کتاب تالیفى باقى مانده است که تاکنون بیش از 75 عنوان از این کتاب‏ها چاپ و منتشر شده‏اند . کتاب‏هایى که چاپ شده‏اند عبارتند از:

النجم الزهرا فى‏صلاة المسافر (تقریرات درس آیت‏الله العظمى سیدمحمد حجت کوه‏کمرى)، ثلث مسائل (تقریرات درس آیت‏الله العظمى بروجردى، در حجیت‏شهرت فتواییه و اجماع و خبر واحد)، احسن الدلالات فى حل اشکالات عن احکام اولاد الکلالات (تحقیق و تعلیق بر اصل کتاب که تالیف آیت‏الله شیخ محمد صالح حایرى مازندرانى است، حاشیه بر توضیح المسائل آیت‏الله العظمى خویى، الحلیه فى حرمة اللحیه (در این اثر به دلایل تحریم تراشیدن ریش از طریق استدلال از قرآن و سنت و اجماع پرداخته‏اند). ، توضیح الاحکام (مطابق با فتاوى آیت‏الله مولانا)، مساله ولایة‏الفقیه، تعلیقه بر وجیزه شیخ بهایى (در علم درایه)، پیامبر اسلام و کثرت همسر (ریشه‏یابى علل تعدد ازدواج حضرت رسول اکرم (ص) و پاسخگویى به شبهه‏ها در این مورد)، مهدى (ع) و مساله غیبت، مهدى (ع) و مساله رجعت، انتظار فرج، فاطمه‏زهرا، سرور زنان عالمین، داستان‏هاى راستین (در دو جلد، داستان‏هایى از زندگانى معصومین (ع))، راهنماى دین در اصول دین، مقالات و رسالات آیت‏الله مولانا الملاحم و القتن

دیگر آثار چاپ نشده آن مرحوم عبارتند از: دررالمطالب فى شرح المکاسب، حاشیه بر منهاج الصالحین آیت‏الله العظمى خویى، حاشیه بر رسائل شیخ اعظم انصارى، البیان فى تفسیر القرآن، الفاظ مسکله در قرآن و شرح نهج‏البلاغه‏»

مسافرت‏ها

آیت‏الله مولانا با هدف آگاهى از وضع حال و کار مسلمانان به چند کشور اسلامى از جمله مصر، سوریه، لبنان و ترکیه سفر کرده و با علما و مشاهیر این کشور مجالست داشته‏اند . و در ایران نیز به اکثر شهرها رفته‏اند .

زمان رحلت

حضرت آیت‏الله سید ابوالحسن مولانا ساعت 30/8 دقیقه بامداد روز پنجشنبه هفتم خرداد ماه سال 1383 (برابر با هفتم ربیع‏الثانى سال 1425ه . . ق) پس از قرائت زیارت عاشوراجان به جان آفرین تسلیم کرد . پزشکان معالج، علت فوت را سکته مغزى تشخیص دادند . آیت‏الله مولانا هنگام رحلت 80 سال داشت .

از آیت‏الله سیدابوالحسن مولانا تبریزى 32 عنوان کتاب تالیفى باقى مانده است که تاکنون بیش از 15 جلد از این کتاب‏ها چاپ و منتشر شده‏اند .

نوع سلوک مخلصانه و تواضع و آگاهى آیت‏الله سبب شده بود تا جوانان تبریز با طیب خاطر به ایشان رجوع کنند و جناب مولانا را سنگ صبور خویش به حساب آورند .

سیدابوالحسن مولانا از جمله از آیات عظام سیدشهاب الدین مرعشى نجفى، شیخ محمد صالح‏مازندرانى، سید عبدالحسین شرف‏الدین، شیخ آقا بزرگ تهرانى، میرزا على غروى علیارى و حاج شیخ نصرالله شبسترى اجازه روایتى داشته‏اند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد